thematisch werken
In de groepen 1/2 werken we vanuit de uitgangspunten van de Kleuterrevolutie. Hierbij wordt thematisch gewerkt en dit betekent dat de vakken niet op zichzelf staan, maar verbonden zijn aan een thema.


We sluiten aan bij de belevingswereld en interesses van de kinderen. Als zij betrokken en gemotiveerd zijn, komt hun ontwikkeling als op gang. De leeromgeving is zó ingericht dat kinderen kunnen experimenteren, vrij bewegen en leren in hun eigen tempo. In de klas zijn verschillende speelhoeken aanwezig, zoals de huishoek, bouwhoek, zandtafel, het atelier en een themahoek.

Vanuit deze plekken ontstaan allerlei vormen van spel. Tijdens het spel stimuleert en begeleidt de leerkracht de ontwikkeling van onder andere taal, rekenen, fonemisch bewustzijn, motoriek, beeldende vorming en constructievaardigheden. Kinderen werken ook met ontwikkelingsmaterialen die passen bij hun niveau en interesses. Op deze manier richten wij een beredeneerd aanbod in. De grove motoriek wordt gestimuleerd tijdens de gymlessen in het speellokaal en tijdens het buitenspelen.


Onze methode 4xwijzer (wereldoriëntatie) gebruiken wij voor de groepen 3 tot en met 8. Ook deze methode maakt gebruik van thema's.

In ons thematisch werken vinden we het belangrijk dat de kinderen keuzevrijheid hebben. Zo werken we zowel bij de kleuters als in de hogere groepen met keuzeborden en kieskaarten. Hierop staan verschillende opdrachten binnen het thema. De opdrachten hebben allemaal verschillende invalshoeken, bijvoorbeeld individueel of samen, gericht op muziek, schrijven of creatief.